سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  محیط زیست
چون از کارى ترسى بدان درشو ، که خود را سخت پاییدن دشوارتر تا در نشدن در کار و ترسیدن . [نهج البلاغه]
وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
کل بازدیدهای وبلاگ
19773
بازدیدهای امروز وبلاگ
1
بازدیدهای دیروز وبلاگ
0
منوی اصلی

[خـانه]

[  RSS  ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

درباره خودم
محیط زیست
میرزایی
دانشجویان مهندسی شیمی ورودی 81 دانشگاه صنعتی اصفهان هستیم.
لوگوی وبلاگ
محیط زیست
بایگانی
نوشته های قبلی
بهار 1385
اوقات شرعی
لینک دوستان

سازمان حفاظت محیط زیست ایران
پژوهشکده حفاظت صنعتی و محیط زیست
شبکه اطلاع رسانی سینا (محیط زیست دریایی)
شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی
دفتر مطالعات آب و محیط زیست
پایگاه ملی داده های علوم زمین کشور
نشریات محیط زیست
پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی
خبرگزاری‌ شهرسازی و معماری (محیط زیست)
تسهیلات جهانی محیط زیست
دفتر برنامه محیط زیست ملل متحد
وزارت محیط زیست آمریکا
جبهه سبز ایران

اشتراک در خبرنامه
 
پارسی بلاگ
www.parsiblog.com

نویسنده مطالب زیر:   میرزایی  

عنوان متن قرن ما قرن محیط‌زیست یکشنبه 85 خرداد 28  ساعت 8:57 عصر

 

سال‌های زیادی است که مسئولان و دست‌اندرکاران، کارشناسان و متخصصان مسائل اجتماعی هیچ رشته‌ای در علم اقتصاد، به اندازه اقتصاد محیط‌زیست، گسترش نیافته است. روزی که کمبود منابع ظاهر شود، دنیا راه اضمحلال را در پیش می‌گیرد.

مالتوس می‌گوید: «هیتلرها و چنگیزها و همکیشان آنها به نیت کشورگشایی صدها هزار نفر از انسان‌‌ها را کشتند و نابود کردند، اما فرزندان آنها متوجه نشدند که این خونریزی‌ها برای چه بوده است؟

این روزها از جلبک‌ها غذا تهیه می‌کنند. از فضولات و آشغال‌های شهر هم، غذاهای دیگری تولید می‌کنند تا روزی که بتوانند از انرژی خورشیدی بهره بگیرند.

دستگاه‌ها و مکانیزم ها و صنایعی را ساخته‌اند که می‌تواند در کمتر از 24 ساعت 1200 کیلوگرم گوجه تولید کند. گوجه‌هایی که به خاک نیاز ندارند.

و اقتصادی، از حجم آلودگی‌ها و افزایش روزمره آن هر روز فریادشان بلند و بلندتر می‌شود. چرا که این آلودگی‌ها، نه‌تنها برای حفظ تندرستی و سلامت مردم شهرنشین، بلکه برای حفاظت از سبزی و خرمی پارک‌ها و باغ‌ها و گردشگاه‌های درون شهری یا جنگل‌ها و مراتع برون شهری نیز پیامدهای بسیار ناگوار و دردمند دارد.

این هوای آلوده با انواع میکروب‌ها و گازهای سمی، سوای آنکه سلامتی کودکان و خردسالان جامعه را به خطر می‌اندازد بلکه نهالان و درختان سرسبز و خرم و شادی‌آفرین و اکسیژن‌ساز 40-50 ساله کشورمان را نیز خشک و تلف می‌کند و به حالت خشکسالی و کویری در می‌آورد.

مدیران و کارشناسان سازمان حفاظت از محیط‌زیست، گاه و بیگاه از وفور گازهای سمی خودروهای از رده خارج شده سخن می‌گویند، اما تاکنون نتیجه‌ای هم گرفته‌اند؟ زیرا افزون‌بر خودروهای سواری، اتوبوس‌های شرکت واحد، کامیون‌های حمل و نقل و وانت‌بارها هستند که بر آلودگی‌های شهری می‌افزایند.

آیا مسئولان حفاظت از محیط‌زیست، تاکنون به یکی از پایانه‌ها و پارک‌سوارها رفته‌اند تا از نزدیک، آلودگی‌های ناشی از حرکت اتوبوس‌ها را ببینند و میزان خطرات آنها را بسنجند و ارزیابی کنند؟

این پیامدهای ناگوار و بیماری‌زا، برای دولت‌ها، سازمان‌ها و نهادها، برای یکایک افراد ساکن شهرها و روستاها، حتی پابه‌پای آنها، برای سلامتی و شادابی حیوانات و پرندگان بسیار مضر، زیان‌آور و هزینه‌بر است. این هزینه‌ها متأسفانه کمتر مورد توجه مدیران، گردانندگان و طراحان سازمان‌ها و نهادهای دولتی قرار می‌گیرد.

در دنیای امروز ما این هزینه‌های درشت و پیامدهای آن برای حفظ سلامتی و پاکیزگی محیط‌زیست، نه‌تنها از «اقتصاد» جدا نیست بلکه در هرم اقتصادی کشورها، شاید به بالاترین نقطه آن نیز رسیده باشد و به همین سبب «محیط‌زیست» در تمام دانشگاه‌های بزرگ جهان ما، کرسی سازنده خود را تسخیر و اشغال کرده است.

برای شناخت این عوامل و راه‌های درمان آن و نیز برای شناخت جایگاه عملی «حفاظت از محیط‌زیست» توجه به برخی از اظهارات پروفسور حمید دیهیم، استاد اقتصاد و محقق دانشگاه خالی از لطف نیست.

پروفسور حمید دیهیم معتقد است: در 1972 همراه با افزایش ناگهانی نرخ نفت در سراسر جهان که کاملاً غیرقابل پیش‌بینی بود مسائل اقتصاد و مشکلات و معضلات محیط‌زیست نیز در سراسر پهنه پهناور گیتی، رشد و گسترش بیشتری پیدا کرد. به‌گونه‌ای که حتی در بسیاری از کشورها، کتاب‌ها و مقالات زیادی در این‌باره تألیف شده و می‌شود و روز به روز هم این تألیفات با دیدگاه‌های موافق و مخالف دیگری زیاد و زیادتر می‌شود.

پیش از سال 1972 از سوی اقتصاددانان و کارشناسان، کتاب‌ها، مقالات و نوشتارهای زیادی تهیه و منتشر شده بود، اما بعد از 1972، این مسئله در سراسر جهان پای گرفت و رشد و توسعه عمیقی یافت. به‌گونه‌ای که حتی اصطلاحاتی که بعد از 1990 در این‌باره در زبان‌های مختلف رایج شده بود، در کتاب‌های لغت‌شناسی قبلی دیده نمی‌شد».

هیچ رشته‌ای در علم اقتصاد، به اندازه «اقتصادی محیط‌زیست» گسترش نیافته است. چرا که قرن ما، «قرن محیط‌زیست» است.

بعد از 1972 که مسئله نفت و گرانی و افزایش ناگهانی آن در سطح جهان بر روی تابلوهای مقابل ما درخشید و دانشمندان، متخصصان و تصمیم‌گیران دولت‌ها را به شدت ناراحت و نگران کرد، یکی از دانشمندان معروف آن روزگار جان فرستر[1] از دانشگاه MIT در 1973 کتابی با عنوان «محدودیت رشد» نوشت. در آن زمان، بزرگ‌ترین رایانه‌ای که در جهان وجود داشت در دانشگاه MIT بود.

جان فرستر در کتاب خود بررسی کرد که چه میزان ذخایر نفتی داریم؟ تقاضا چقدر است؟ مصرف چقدر است یا چه رشدی در پی دارد؟ و اگر این منابع و ذخایر را حساب کنیم، تا چند سال دیگر نفت خواهیم داشت. همین‌طور برای کلیه منابع موجود مانند مس، آهن، زمین‌های کشاورزی و... نیز این سؤالات را مطرح کرد.

فرستر برای حل این مسائل 3 سناریو را به عنوان «مدل تحقیق و تفحص خود» انتخاب کرد.

سناریوی اول: تمام امکاناتی که در اختیار بشر بوده و هست، اعم از منابع زیرزمینی یا روی زمینی مانند زمین‌های زیر کشت، جنگل‌ها، مراتع و... را ارزیابی کرد تا به آن ظرفیتی که موجود است اشراف یابد و بتواند همه مسائل و پیامدهای آن را دقیقاً محاسبه کند تا از میزان رشد فعلی و مصرفی و افزایش آنها کاملاً آگاه و آشنا شود.

جان فرستر بر مبنای مدل‌های انتخابی خود متوجه شد که بین سال‌های 2000 تا 2100 منابع کاهش یافته و در برابر آن، جمعیت گیتی به شدت افزایش می‌یابد. بعد از آن، با امکاناتی که در اختیار بشر بوده و افت کرده است. جمعیت جهان به‌تدریج کم و کمتر می‌شود. غذای سرانه به شدت کاهش یافته و در مقابل آلودگی‌ها افزایش می‌یابد تا در نهایت با کمبود جمعیت جهان، به‌تدریج، کم و کمتر می‌شود و با توجه به تولیدات صنعتی که متوقف و راکد و تعطیل می‌شوند یا جای خود را به صنایع تازه‌تر می‌سپارند، این آلودگی‌ها نیز کاهش می‌یابد. بر این اساس متوجه شد که برای نسل بعد از ما، در اقتصاد نوعی اضمحلال تدریجی دیده می‌شود.

سناریوی دوم: ذخایری که تاکنون کشف شده است، کافی نیست و هنوز در زیرزمین‌ها و دریاها، ذخایر بیشماری وجود دارد که کشف نشده است. به همین سبب میزان ذخایر را دو برابر «دوبل» به‌شمار می‌آورد. سپس با همین رشد، در می‌یابد که این تغییر و تحول صرفاً چند سال به تأخیر می‌افتد تا «اضمحلال تدریجی» را به نسل بعد از ما بکشاند.

سناریوی سوم: اگر رشد نداشته باشیم چند سال به درازا می‌کشد تا منابع طبیعی بتواند مصارف جهانی را تأمین کند؟

به کلام دیگر، این دانشمند 3 نمایشنامه خود را به روی پرده آورد و یقین پیدا کرد که اضمحلال تدریجی وجود داشته و خواهد داشت و بشر نیز به اجبار با مشکلات آن درگیر خواهد شد. لذا در واکنش به گفتارها و پندارهای آنها برخی دیگر از دانشمندان عصر، دیدگاه‌های دیگری را مطرح کردند. هرمن کاهن[2] که در 1976 کتاب «انسان آینده» سناریو برای امریکا و کل جهان را منتشر کرد، نظریه فرستر و پیروان وی را تجزیه و تحلیل کرد و گفت: «اگر تاریخ عمر جهان را بنگرید بشر، همواره رو به جلو حرکت کرده و پیشرفت داشته است. چرا که در بسیاری از زمان‌ها، معضلات خود را حل کرده و به راه خود ادامه داده است. روبرت مالتوس نیز 200 سال پیش بیان کرده بود که به زودی جمعیت جهان دو برابر خواهد شد و به صورت تصاعدی هندسی، رشد خواهد یافت، اما غذا به صورت تصاعدی عددی!

استاد دانشگاه اقتصاد با اشاره به این که طبق نظر مالتوس، طبیعت همواره حلال مشکلات و دشواری‌های گوناگون جهان بوده و خواهد بود، ادامه می‌دهد: در تاریخ کهنسال دنیای خودمان با بحران‌های زیادی روبه‌رو شده‌ایم که بسیار ناراحت و نگران‌کننده بوده است، جنگ و جدال‌ها و خونریزی‌ها، زلزله‌ها و سیل‌های تخریب‌کننده، قحطی‌ها و تنگناها یا کشتارهای «خودمحوری» و استبداد جو مثل تولد و طغیان هیتلرها و چنگیزها و در زمان خود با جنگ و ستیزهای کشورگشایی خودشان هزارها و صدها هزار نفر از مردم ملل مختلف را کشتند و نابود کردند. میلیون‌ها نفر از فرزندان آنها متأسفانه متوجه نشدند که این خونریزی‌ها به خواست خدا و به دستور آفریدگار بزرگ جهان برای کنترل جمعیت یا پیشگیری و مهار افزایش آنها بوده است. چرا که بعد از همه این کشتارها، در هر دوره و در هر زمانی بشر توانست با رعایت بهداشت و حفظ نظافت با رعایت اتحاد و همزیستی مسالمت‌آمیز، با صرف غذاهای مختلف و رعایت پخت آنها به زندگانی خود دوام دهد و به پیش رود. همچنانکه امروز، جمعیت جهان ما، خیلی بهتر و متبلورتر از نسل‌های گذشته از زندگی و مائده‌های خداوندی بهره می‌گیرد.

اگر صد سال پیش، بشر وسیله کارسازی برای سفرهای دور و نزدیک نداشت یا برای پخت غذای مصرفی خود، ساعت‌ها وقت صرف می‌کرد، این روزها، فناوری بسیار پیشرفته دنیا همه این مسائل را حل کرده است.

کاهن همواره این باور را داشت که ما فرضیه‌های خودمان را برمبنای علم و دانش امروز بنیاد و بنیان نهاده‌ایم. به پخت و تنوع غذا، به ماهیت و کیفیت و درخشندگی آن نظر افکنده و چشم دوخته‌ایم و رفتارها و کردارها را نیز بررسی کرده‌ایم. بنابراین باید مطمئن شویم و آماده باشیم که اگر روزی با کمبود غذا مواجه شویم، مسلماً بشر برای درمان آن، راه‌های دیگری را جست‌وجو خواهد کرد و اگر غذا با روش‌های معمولی تولید نشود مسلماً بدون خاک آن را تولید خواهد کرد. همچنان که همین روزها می‌بینیم برای تولید برخی از انواع قارچ‌ها، دستگاه و مکانیزم‌ها و صنایع را ساخته‌اند که می‌تواند در کمتر از 24 ساعت بیش از 1200 کیلوگرم گوجه تولید کند. گوجه‌هایی که به خاک هم نیازی ندارند!

پروفسور دیهیم اندیشمند و محقق اقتصاد می‌گوید: به زودی فساد غذا جای خود را به چیزهای دیگری خواهد داد چرا که با بهره‌گیری از بیوتکنولوژی روز که- با شتاب فوق‌العاده‌ای به سوی تکامل گام می‌زند، زیرا می‌تواند از فاسد شدن غذاها یا اصلاح بذر و نظایر آن استفاده کند. پس بیش از هر چیز باید بدانیم که ماهیت غذا چیست؟ و از چه موادی تهیه می‌شود؟ و از فلسفه وجودی آن هم آگاه شویم. چرا که خداوند برای ادامه زندگی ما، این غذاها و مواد آن را آفریده است. همچنان که در دریاها و اقیانوس‌ها، در آن عمقی که بشر بدون بهره‌گیری از فناوری دقیقه‌ای نمی‌تواند آرام گیرد. هزاران ماهی، میلیاردها ماهی‌های تازه‌تر را می‌زایند و تولید می‌کنند، اما همین ماهی‌ها را ماهی‌های کمی بزرگ‌تر می‌خورند و آنها را ماهی‌های بزرگ‌تر و ماهی‌های بزرگ‌تر را نیز باز ماهی‌های بزرگ‌تر تا نوبت به نهنگ‌ها برسد و ما وقتی که این ماهی‌ها را میل می‌کنیم از حرارت‌ها و انرژی‌های آنها بهره می‌گیریم و قوی می‌شویم.

در ژاپن از جلبک‌ها غذاهایی برای خودشان تهیه می‌کنند. غذاهایی که از خورشید انرژی می‌گیرند. همچنان که بسیاری از تولیدات کشاورزی ما نیز در پرتور نور تابان خورشید سبز و خرم می‌شوند و به نیازهای ما پاسخ می‌گویند.

این استاد دانشگاه با بیان و توصیف این مسئله که ماشین حساب خورشیدی یا نوری را دیده‌اید، شاید نسل بعدی ما بتواند همه نیازهای خود را از دریافت انرژی خورشیدی تأمین کند و در آن صورت، به غذاهای امروزی نیاز نخواهد داشت. همچنان که در تاریخ پیدایش و دوام بشر دیده‌ام، بشر هر روز به ساختار، ابزار و فنون و فناوری‌های تازه‌تری دست یافته و به پیش رفته است و برای ادامه زندگی روش‌های شگفت و شگرفی را در اقتصاد پدید آورده و می‌آورد. زیرا هم‌اکنون در برون از مرزهای ما در دنیای صنعت و فناوری از فضولات و آشغال‌های شهری، نوعی غذا تهیه می‌کنند. در 200 سال آینده، جهان را قطعه‌قطعه می‌کنند یا به آسمان‌ها خواهند رفت تا سیاره‌ها و کرات آسمانی را تسخیر کرده و مستعمره خود کنند. در آن صورت ممکن است بسیاری از این موارد مورد نیاز ما از آسمان‌ها تأمین شود.

پروفسور حمید دیهیم با توجه به این مسئله که ما با فناوری حال صحبت می‌کنیم نه با آن فناوری که بعدها بشر به آن دست خواهد یافت و به همین سبب گفتارهای جی و پیروانش تحلیل نیست، می‌گوید: «سایمون[3] نیز معتقد است: که همواره باید تاریخ را به یاد داشته باشیم چرا که جمعیت امروز گیتی افزایش یافته و به موازات آن درآمدهای سرانه بشر نیز بالاتر رفته است و پا به پای آن کیفیت و کمیت زندگی بهتر شده و بهره‌گیری از منابع نیز با هزینه‌های کمتری انجام می‌شود. نفت را در نظر بگیرید. منبعی که در حال پایان گرفتن است و جایگزین مناسبی برای آن وجود ندارد.

به سخن دیگر در سال 1900 با یک بشکه نفت، توان خرید چه کالاهایی را داشته‌ایم و حالا چه کالاهایی را و با چه نرخ‌هایی می‌توانیم بخریم؟


  نظرات شما  ( )

نویسنده مطالب زیر:   میرزایی  

عنوان متن گزارش اقدامات زیست محیطی پتروشیمی از زبان دکتر مرتضوی یکشنبه 85 خرداد 28  ساعت 8:56 عصر

گروه نفت و گاز شبکه تحلیلگران ایران (ایتان) در راستای بررسی وضعیت آلایندگی محیط زیستی پتروشیمی، گفتگوهایی را با تنی چند از صاحب‌نظران محیط زیست ترتیب داد که برخی از آنها در سایت اینترنتی شبکه آمده است. به منظور پیگیری ایرادات وارده از سوی این کارشناسان، جلسه‌ای با دکتر سید باقر مرتضوی، مشاور زیست محیطی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ترتیب داده شد و نظرات کارشناسان محیط‌زیست منتقل گردید. در پاسخ، فعالیت‌های زیست محیطی پتروشیمی تشریح شده و به برخی ایرادات وارده پرداخته شد که گزیده‌ای از آن در مطلب زیر مشاهده می‌شود:

شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جهت دستیابی به هدف اصلی خود که همان توسعه پایدار می‌باشد، اولویت مهمی را برای حفاظت از محیط‌زیست در مجتمع‌ها قائل شده است. در گام اول با ایجاد دفاتر حفاظت و کنترل محیط‌زیست اقدام به ساماندهی وضعیت مجتمع‌ها کرده و خط‌مشی زیست‌محیطی خود را در محورهای زیر تدوین و اجرا نموده است:

1-    باید قبل از احداث هر مجتمع، ارزیابی زیست‌محیطی صورت پذیرد.

2-    باید کلیه مجتمع‌ها گواهینامه ISO 14000 دریافت نمایند.

3-    مصرف انرژی، مواد اولیه و آب بهینه گردد.

4-    ضایعات تولیدی به حداقل ممکن کاهش یابد.

5-    کلیه فاضلاب‌ها تصفیه و مجددا استفاده شود.

6-     کلیه پسماند‌ها طبقه‌بندی و بازیافت گردد.

7-    مواد مخرب لایه ازن با مواد مناسب جایگزین گردد.

8-    فضای سبز تاحد امکان گسترش یابد.

پتروشیمی در این راستا اقدامات متعددی انجام داده که برخی از آنها عبارتند از:

الف) فاضلابهای صنعتی و بهداشتی:

پتروشیمی جزو صنایع پرمصرف آب می‌باشد که تبعاً مقادیر زیادی پساب تولید می‌نماید. بنابراین در مرحله اول، شناسایی دقیق فاضلاب‌ها و اندازه‌گیری کمی و کیفی آلاینده‌ها در کلیه واحدها انجام گردیده و عملیات طراحی و احداث سیستم‌های تصفیه فاضلاب‌های صنعتی و بهداشتی انجام شد.

در حال حاضر در تمام مجتمع‌های پتروشیمی، فاضلاب‌های صنعتی و بهداشتی تولیدی در مجتمع‌ها جمع‌آوری و بطور اصولی تصفیه شده و مطابق استاندارهای سازمان محیط‌زیست به محیط تخلیه می‌شود. آب‌های تصفیه شدة حاصل نیز مجدداً در خط تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدین ترتیب ضمن کاهش هزینه‌های تولید، تا حدود زیادی نیز از مصرف آب خام جلوگیری می‌شود. بعنوان مثال در پتروشیمی اراک که تصفیه‌خانه بسیار پیشرفته‌ای نیز دارد، پسابهای صنعتی بعنوان آب فرآیند و یا در آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مجتمع‌های پتروشیمی بندر امام و رازی نیز برنامه مدیریت فاضلاب‌های صنعتی در حال انجام بوده و با جدیت دنبال می‌شود. در مجتمع‌های در حال احداث نیز به موازات احداث واحدهای صنعتی، تصفیه‌خانه‌های مربوطه در حال احداث است، به نحویکه در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر هم اکنون سه تصفیه‌خانه در حال احداث بوده و یکی از تصفیه‌خانه‌ها در حال راه‌اندازی می‌باشد؛ این در حالی است که واحدهای صنعتی هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده‌اند. یعنی تصفیه‌خانه‌ها قبل از واحدهای صنعتی به بهره‌برداری می‌رسند.

ب) آلودگی هوا و صوت:

با توجه به تنوع مواد تولیدی و مصرفی در پتروشیمی، احتمال آلوده شدن هوا در این صنعت بالا می‌باشد. در این مقوله نیز اقدامات مؤثری صورت گرفته است، به طوریکه در تمامی مجتمع‌های پتروشیمی مطالعات ارزیابی کمی و کیفی آلاینده‌ها صورت گرفته و اقدامات لازم جهت کنترل آلاینده‌ها نیز در حال انجام است. مثلاً در مجتمع پتروشیمی رازی دو طرح بصورت همزمان جهت حذف آلاینده‌های آمونیاکی در حال مطالعه می‌باشد. همچنین در برخی دیگر از مجتمع‌ها (نظیر اراک و بندر امام )، دستگاه‌های پیشرفته اندازه‌گیری آلاینده‌های اتمسفری خریداری و بصورت روزانه و Online، مبادرت به اندازه‌گیری این آلاینده‌ها کرده و از نتایج آن برای اصلاح و بهبود وضعیت هوای منطقه استفاده می‌نماید. در کنار آن کنترل بهسوزی مشعل‌های موجود در مجتمع‌های پتروشیمی بوسیله دوربین‌های مدار بسته و تنظیم هوای اضافی و تزریق بخار آب, حرکت دیگری جهت کاهش آلودگی هوای مجتمع‌های پتروشیمی می‌باشد.

ج) مواد زائد جامد:

پروژه‌های متعددی جهت شناسایی، طبقه‌بندی، تفکیک، پردازش و دفع اصولی مواد زائد جامد، اعم از صنعتی و شهری در مجتمع‌ها به انجام رسیده است. پروژه‌های مکان‌یابی محل‌های دفن اصولی مواد زائد جامد در اغلب مجتمع‌ها انجام شده و هم اکنون در مرحله طراحی محل دفن می‌باشد. لازم به ذکر است در این خصوص شرکت ملی صنایع پتروشیمی با حمایت از برخی شرکت‌ها و صنعتگران نسبت به جمع‌آوری و بازیافت زائدات پلاستیکی و PET نیز (که امروزه از معضلات زیست‌محیطی کشورمان هستند) اقدام نموده است.

د) پژوهشهای زیست‌محیطی:

شرکت ملی پتروشیمی در راستای حل معضلات زیست‌محیطی مجتمع‌های پتروشیمی و توسعه ارتباط صنعت با دانشگاه‌، به انجام پژوهشهای زیست‌محیطی دست زده است. این فعالیتها بر محور اصلاح فرآیند و کاهش دورریزها، تصفیه آب و فاضلاب، کنترل آلودگی هوا و بازیافت ضایعات پلیمری استوار شده است.

ه) فضای سبز:

از جمله اقدامات مفید مجتمع‌ها، تلفیق صنعت با فضای سبز می‌باشد. طبق استانداردهای زیست‌محیطی باید ده درصد از فضای صنعتی به فضای سبز اختصاص داده شود، ولی در پتروشیمی درصدهای بالاتری به این مساله اختصاص داده شده است. به عنوان مثال در پتروشیمی اصفهان در مقابل 65 هکتار فضای صنعتی، 85 هکتار فضای سبز احداث شده است. در حال حاضر حدود 1000 هکتار فضای سبز در اطراف و داخل 9 مجتمع تولیدی فعلی احداث و نگهداری می‌شود. آبیاری این فضای سبز از پسابهای تصفیه شده صنعتی صورت می‌پذیرد که تا حد زیادی از مصرف آب خام کاسته است.

دستاوردهای پتروشیمی در زمینه محیط زیست:

شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اجرای سیاست‌های زیست‌محیطی توانسته به موفقیتهای متعددی نائل آید. از آن جمله دریافت گواهینامه ISO 14000 توسط کلیه مجتمع‌های پتروشیمی می‌باشد. این گواهینامه‌های ISO 14000، از طرف شرکت‌های معتبری نظیر SGS و DNV داده شده و اگر طبق‌نظر برخی کارشناسان این شرکت‌ها مورد تایید نباشد، باید به سازمان محیط‌زیست و مؤسسه استاندارد ارجاع شود که چرا شرکتهای غیرمعتبر در داخل کشور فعالیت این‌چنینی دارند.

از جمله دیگر موفقیت‌ها، اهدای اولین جایزه محیط‌زیست ایران به پتروشیمی در سال 80 و دومین جایزه ملی محیط‌زیست ایران به پتروشیمی در سال 81 و دریافت عنوان بهترین صنعت سبز برگزیده، صنعت پاک و صنعت سبز توسط مجتمع‌های اصفهان، اراک، خراسان، شیراز و تبریز از طرف سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌باشد.

درخصوص دریافت این جایزه‌ها و تعمیم آن به شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید این نکته را مدنظر قرار داد که شرکت ملی صنایع پتروشیمی (که دفاتر مرکزی آن در تهران است ) خود به خود آلاینده‌ای تولید نمی‌کند. بلکه واحدهای تولیدی و به اصطلاح مجتمع‌های پتروشیمی هستند که امکان تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی در آن وجود دارد و زمانیکه هر یک از این مجتمع‌های تولیدی عنوان صنعت سبز، پاک و سبز برگزیده را داشته باشند، شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز که مدیریت کلان همه مجتمع‌ها را برعهده دارد، نیز صنعتی سبز خواهد بود.

در کنار تلاشهای مذکور، شرکت ملی صنایع پتروشیمی به برقراری و تقویت ارتباط مؤثر میان مجتمع‌های تولیدی با دفتر محیط‌زیست NPC اعتقاد داشته و در جهت تقویت آن تلاش نموده است. این ارتباط نه تنها در داخل سازمان پتروشیمی جریان دارد که با سایر وزارتخانه و قسمتهای دیگر آن نیز جاری و ساری است.

ارتباط شرکت پتروشیمی با سازمان حفاظت محیط زیست

ارتباط این شرکت با سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در حد مناسبی بوده و در برخی موارد بسیار درخور توجه است. طبیعی است که در برخی موارد بنا به دلایل متعارف، نارضایتی از طرف کارشناسان محیط‌زیست وجود داشته باشد. چه بسا از طرف کارشناسان این شرکت نیز برخی نارضایتی‌ها از آن سازمان وجود دارد که در حد متعارف خود قابل پذیرش است. رفع این ناهماهنگی‌ها و نارضایتی‌ها نیاز به هم‌اندیشی وگفتگوهایی دور از جنجال دارد تا بتوان کلیه مشکلات را حل نموده و این اندک نارضایتی دوجانبه را نیز از میان برد.

علاوه بر ارتباط دفاتر محیط‌زیست مجتمع‌ها و دفتر NPC، ارتباط مؤثری میان مدیران و این بخش برقرار می‌باشد. خوشبختانه مدیران ارشد کلیه مجتمع‌های تولیدی به اندازه کافی با مباحث زیست‌محیطی آشنا بوده و از علاقه بسیار زیادی نیز برخوردار هستند؛ چرا که انجام پروژه‌های متعدد زیست‌محیطی در تمام مجتمع‌های پتروشیمی بدون نظر مساعد و موافق مدیریت مجتمع‌ها عملی نخواهد بود.

در پایان این نکته باید مدنظر قرار گیرد که مکان‌یابی و احداث و فرآیند برخی مجتمع‌ها نظیر مجتمع  پتروشیمی بندر امام، سالیان پیش و حتی قبل از انقلاب صورت پذیرفته است که مشکلاتی را بدنبال داشته و امروزه تلاش محیط‌زیست پتروشیمی در جهت کاهش این مشکلات می‌باشد. اما در خصوص منطقه ویژه ماهشهر و پارس جنوبی مطالعات ارزیابی اثرات زیست‌محیطی (EIA) جامعی قبل از احداث این مناطق صورت گرفته و به تایید دفتر ارزیابی سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز رسیده است که مستندات آن موجود بوده و در صورت نیاز قابل ارائه است. بنابراین این مجتمع‌ها از نظر زیان‌های زیست‌محیطی، کمترین خسارات را بدنبال خواهند داشت.


  نظرات شما  ( )

نویسنده مطالب زیر:   میرزایی  

عنوان متن HSE سیستم نوین بهداشت ، ایمنی و محیط زیست سه شنبه 85 خرداد 23  ساعت 10:10 عصر



    امروزه فلسفه HSE با نگرشی نوین به عوامل بهداشتی، ایمنی و زیست محیطی در صنعت نفت، از اهمیت ویژه ای در توسعه همه جانبه کشور و پیشرفت و رشد جامعه انسانی برخوردار است.
    سیاستهای اتخاذ شده در این نگرش براساس اهدافی از جمله کاهش آثار نامطلوب صنعت بر محیط، افزایش آثار مثبت صنعت بر جامعه، افزایش تامین ایمنی کارکنان، تجهیزات و تاسیسات در مراکز صنعتی، کاهش حوادث و آسیب های محیط های صنعتی، به پایین ترین میزان ممکن از طریق حذف شرایط ناامن و حفاظت هرچه بیشتر از محیط زیست تعیین و تبیین شده اند.
    در طول سالیان متمادی، مباحث ایمنی، بهداشت و محیط زیست در صنعت نفت مطرح بوده است. امروزه با نگاهی ریزبین و پر دقت همراه با نظارت مدیریتی واحد به صورت سیستماتیک و همه جانبه به این مباحث پرداخته شده است.
    شکل1 و2 مفهوم HSE و تعامل آنها با یکدیگر را نشان می دهد. همچنین چرخه نظام مدیریت HSE درصنعت نفت در این نمودارها تبیین شده است.
    نظام مدیریت فراگیر HSE با ایجاد بستر فرهنگی به تبیین تاثیر متقابل عوامل بهداشت، ایمنی و محیط زیست پرداخته و از این روش نواقص، مخاطرات بالقوه، حوادث و مشکلات را مورد ارزیابی قرار داده و روشهای مبتنی بر پیشگیری را ارایه می دهد.
    هر چند دستیابی به نظامی خلاق در ساختار مدیریت فراگیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE.MS) و رویکرد یکپارچه سازی فرایندها و گردش کار فعالیتهای سه گانه بهداشت، ایمنی و محیط زیست در تمامی سطوح صنعت نفت نیازمند تلاشهای زیادی است اما متخصصین و مدیران صنعت در سالهای اخیر گامهای موثری درجهت شکل گیری ساختار HSE.MS و ارتقای اهداف این نظام مدیریتی برداشته اند.
    بطوریکه امروزه صنعت نفت در این فاصله زمانی کوتاه شاهد کسب موفقیت هایی در این سه مقوله بوده است. از میان این موفقیت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
    - انتخاب فرایندها و تولید محصولات سازگار با محیط زیست در طرحهای جدید و اجرای طرح ارزیابی آثار زیست محیطی قبل از احداث و استقرار سیستم مدیریت زیست محیطی در تمامی مجتمع ها. همچنین، اصلاح فرایندهای موجود به منظور به حداقل رسانیدن ضایعات تولیدی، حرکت به سمت Zero discharge و تصفیه پساب های صنعتی و بهداشتی و توسعه فضای سبز.
    
    

    - جلوگیری از سوزانده شدن241 میلیون فوت مکعب گاز و کاهش انتشار آلاینده ها در حدود18 هزار تن با اجرای طرح آماک یکی از بزرگترین پروژه های جمع آوری گازهای همراه نفت، جلوگیری از سوزانده شدن320 هزار بشکه نفت با بهره گیری از دستگاه سیار فراورش نفت (MOT) در مناطق نفت خیز جنوب، کاهش آلاینده های هوا از طریق تولید و توزیع بنزین بدون سرب در سراسر کشور (از ابتدای سال1381) و توزیع گازوییل کم گوگرد (500 PPM) در شهرهای بزرگ.
    - کاهش آلودگی هوای19 شهر بزرگ با احداث71 جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده (CNG) ، افزایش سهم گاز طبیعی در سبد انرژی کشور از38 درصد (در سال1375) به56 درصد (در سال1383) و افزایش خانوارهای برخوردار از گاز طبیعی از تعداد9 میلیون و445 هزار و386 خانوار (در سال1382) به10 میلیون و222 هزار خانوار (در سال1383) بخشی از فعالیتهای مجموعه صنعت نفت در زمینه محیط زیست و در راستای توسعه پایدار است.
    براساس خط مشی HSE وزارت نفت، هدف HSE ، حذف تمامی حوادث و آثار زیانبار بر افراد و محیط زیست و حرکت در راستای توسعه پایدار، افزایش بهره وری، رشد و بالندگی نیروی انسانی با فراتر رفتن از استانداردهای روز است.
    در سالهای اخیر ضریب شدت حوادث و ضریب تکرار حوادث به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است، برای نمونه در یک واحد تولیدی صنعت نفت، رکورد20 میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه بدست آمده است.
    در این سیستم تمامی مسایل مربوط به بهداشت حرفه ای، بهداشت محیط، بهداشت عمومی، بهداشت روانی و بهداشت تغذیه و همچنین پیگیری مشکلات درمانی کارکنان با اجرای روش های یکسان و با نظارتهای مستمر، کنترل می شوند. همچنین در نهایت از اجرای صحیح برنامه های شناسایی، ارزیابی و کنترل موثر ریسک فاکتورهای بهداشتی، اطمینان حاصل می شود.
    با نیاز سنجی و بکارگیری برنامه های کاربردی بهداشت و ایجاد انگیزه لازم به منظور پیروی از روشهای اجرایی تدوین شده در این نظام، در آینده ای نه چندان دور شاهد ارتقای سلامت کارکنان، حذف و یا کنترل تمامی ریسک فاکتورهای بهداشتی، تطابق بهینه کار با انسان و در نهایت تسهیل دستیابی به اهداف HSE خواهیم بود.


  نظرات شما  ( )

نویسنده مطالب زیر:   میرزایی  

عنوان متن انواع گازهای طبیعی CNG و تجربه گاز سوز کردن خودروها سه شنبه 85 خرداد 23  ساعت 10:9 عصر


ار
تقای کیفی فراورده های تولیدی با فرمولاسیون های پیشرفته و کارآمد از جمله هدف های کلیدی شرکت نفت پارس است که در این زمینه همواره شاهد موفقیت های تازه ای بوده ایم.
    در این راستا یکی از تازه ترین فراورده های نفت پارس که برای نخستین بار در کشور تولید می شود، روغن موتور پارس CNG است.
    این محصول که برای خودروهای گاز سوز اعم از سواری و اتوبوس تولید می شود، دارای سه ویژگی برجسته شامل نقش موثر در کاهش آلودگی محیط زیست، اقتصادی بودن برای کاربران و تسهیل کننده عملکرد موتور اتومبیلهایی است که از گاز طبیعی CNG استفاده می کنند.
    از آنجا که استفاده از گاز طبیعی CNG طی سالهای اخیر در اتومبیلهای گاز سوز کشور رایج شده و در آینده جایگزین سوختهای فسیلی در بیشتر اتومبیلها خواهد شد، در گزارش زیر با انواع گازهای طبیعی از جمله CNG و تجربه برخی از کشورهای جهان در گازسوز کردن خودروها آشنا می شویم. پژوهشگر این گزارش سیدمحمد مهدی تسلطی از کارشناسان انرژی و محیط زیست است که خلاصه مقاله وی را ملاحظه می کنید.

    
    


    تاکنون مهمترین و معمول ترین سوخت برای استفاده در سرویس های حمل و نقل، در بسیاری از کشورهای دنیا بنزین و گازوییل بوده است. اتومبیل هایی که سوخت بنزین یا گازوییل مصرف می کنند موجب انتشار مواد مضر و آلاینده با ترکیبات شیمیایی پیچیده ای می شوند که به نوبه خود سبب تولید اوزون در سطح زمین می شوند. با آنکه تمهیدات مختلف برای کاهش آلودگی اعم از برنامه های معاینه فنی خودروها یا نصب سیستم های کنترل انتشار آلاینده در اگزوز خودروها در کشورهای پیشرفته بکار گرفته شده، لیکن این برنامه ها در شهرهای بزرگ مسئله تولید ازن و سایر آلاینده ها را به حد کافی کاهش نداده است.
    ایران به عنوان دومین دارنده ذخایر گازی درجهان شناخته می شود و می تواند استفاده گسترده از هیدروکربورهای گازی به خصوص CNG را به عنوان سوخت خودروها به ویژه در ناوگان حمل و نقل عمومی در دستور کار خود قرار دهد و بدین وسیله مصرف گازوییل و بنزین را کاهش دهد، که این خود کاهش آلودگی های زیست محیطی و همچنین کاهش هزینه های اقتصادی بخش حمل و نقل را به دنبال دارد. CNG با توجه به شرایط اقلیمی ایران و وجود شبکه گسترده توزیع گاز، جایگزین بسیار مناسبی برای دیگر سوخت هاست.
    
    تاریخچه استفاده از گاز طبیعی در خودروها
    فناوری (NGV) Natural Gas Vehicles ، دارای تاریخچه طولانی و در عین حال پراکنده است. طی دهه های گذشته که نگرانی ها در مورد اوضاع محیط زیست و تولید انرژی، مورد توجه بیشتری قرار گرفت، گاز طبیعی نیز بیش از پیش به عنوان جایگزین سوختهای سنتی خودروهای دیزلی و بنزینی مطرح شده است. در صورتی که توازنی بین نقاط قوت و ضعف فناوری سوخت و خودرو برقرار شود، صنعت نوپای NGV ، شایستگی ارتقا از یک سوخت جایگزین به یک جایگزین واقعی سوختهای موجود را خواهد یافت.
    ایتالیایی ها، استفاده از خودروهای با سوخت گاز طبیعی را قبل و در طول جنگ جهانی دوم، هنگامی که بنزین گران و به صورت گسترده در خودروهای جنگی استفاده می شد، به یک واقعیت بدل کردند.
    در اواخر دهه1970 و اوایل دهه1980، فعالیتهای بین المللی مهمی در مورد خودروهای با سوخت گاز طبیعی آغاز شد. در سال1979 ، نیوزلند از اولین کشورهایی بود که از خودروهایی با گاز طبیعی استفاده کرد.
    کانادایی ها برنامه NGV خود را در سال1982، با یافتن یک پشتیبان قوی برای حمایت از برنامه NGV در کشور آغاز کردند. »مک گیر« وزیر آموزش عالی، علوم و ارتباطات کانادا در آن سالها اولین کسی بود که یک پارچه سفید را روی لوله اگزوز اتوبوسی شهری قرار داد، که با یک روش نسبتاً ساده، به جای استفاده از سوخت دیزل، از سوخت گاز طبیعی استفاده می کرد. وی بدین ترتیب نشان داد که سوخت جدید در مقایسه با موتور دیزل معمولی، دوده ندارد و هوا را سیاه نمی کند. در سال1986 نیز یک صندوق تحقیق و توسعه NGV توسط دولت کانادا تاسیس شد و تا سال1994 بیش از پانزده میلیون دلار کانادا را برای پروژه های تحقیقاتی مختلف مربوط به NGV تخصیص داد.
    در ژوییه1986، به بهانه برگزاری نمایشگاه انرژی کانادا در ونکوور، گروهی متشکل از35 نفر به دلیل علایق مشترک خود به NGV ، انجمن بین المللی خودروهای گاز طبیعی با نشان اختصاری (IANGV) ، را تشکیل دادند.
    در اوایل دهه1990، طرفداران NGV ، گفتگوهایی را درباره راهبرد تجاری سازی جهانی NGV آغاز کردند. از آن تاریخ، برخی از تولید کنندگان عمده خودرو، سرمایه گذاری های قابل توجهی را که (در مقایسه با استانداردهای صنعت خودرو ناچیز بود) به تحقیقات و کارهای نمایشی اختصاص دادند، تا ببینند آیا می توانند خودروهایی تولید کنند که با استفاده از سوخت گاز پاک و کارآمد، کار کنند و این که آیا صنعت گاز از نیروی کافی برای توسعه بازار خودروها، کامیونها و وانت هایی که با سوخت جدید کار می کنند، برخوردار است؟ از این سالها به بعد انجمن های منطقه ای و ملی NGV بتدریج شکل گرفتند. از جمله این انجمن ها می توان به تشکیل مجمع NGV ژاپن در سال1991، انجمن خودروهای با سوخت گاز طبیعی اروپا (ENGVA) در سال1994 و بسیاری دیگر از انجمن های مشابه در انگلستان، فرانسه و بعدها در استرالیا و روسیه اشاره کرد.
    سیاستها و اقداماتی که برخی از کشورهای جهان به منظور گازسوز کردن خودروها اجرا کرده اند در بیشتر اوقات موثر بوده است. اما آنچه مسلم است اینکه تمام این سیاستها نمی تواند برای کشور ما نیز موثر باشد و با توجه به موقعیت و نیازهای هر کشور، باید سیاست های مربوط، اجرا شود. اما تجربیات و برنامه های سایر کشورها می تواند راهنمای خوبی برای برنامه ریزان و مجریان این امر در کشور باشد تا در صورت لزوم این اقدامات را به کار برند.
    
    برنامه های ژاپن برای گازسوز کردن خودروها
    اولین اقدام ژاپن برای گازسوز کردن خودروها، شناخت زمینه های مناسب به منظور تولید انبوه خودرو با سوخت گاز طبیعی (CNG) بود. در ژاپن زمینه های مناسب برای گاز سوز کردن خودروها به ترتیب شامل: اتوبوسهای شهری، کامیونهای حمل زباله، کامیونهای شرکت حمل ونقل و خودروهای تجاری است.
    دولت ژاپن در سال1999، به منظور جلوگیری از افزایش انتشار ذرات معلق حاصل از احتراق گازوییل در خودرو و حفظ محیط زیست، برنامه ای را طراحی کرد. دولت ژاپن در این برنامه4 نوع سوخت خودرو را برای4 گروه خودرو با نام های خودروهای بنزینی کم آلاینده، خودروهای با سوخت CNG ، خودروهای با سوخت LPG و همچنین خودروهای دیزلی که توسط دولت، گواهی DPF را اخذ کرده اند پیشنهاد کرد که با استانداردهای جدید مطابقت داشتند و مردم را به استفاده از این چهار گزینه ترغیب کرد.
    سایر سیاست های انجام شده در ژاپن برای افزایش خودروهای گاز سوز CNG به شرح زیر است:
    1- ایجاد اطمینان شرکت های خودروساز از تقاضا برای خودروهای گازسوز در آینده
    2- تنوع بخشیدن به انواع خودرو و کاهش بیشتر بهای خودروها
    3- یارانه های قوی و اقدامات حمایتی
    4- وضع قیمتهای سودآور برای CNG
    5- توسعه زیرساختها در سراسر ژاپن
    6- کاهش هزینه های تسهیلات سوختگیری
    
    تجربه کره جنوبی
    هدف وزارت محیط زیست کره جایگزین کردن20 هزار اتوبوس با سوخت گاز طبیعی فشرده شده در9 شهر اصلی در طول7 سال بوده است. برنامه CNG که در کره انجام شده، شامل نکات مهم زیر است:
    - قابلیت دسترسی آسان به تکنولوژی موتورهای CNG در کارخانه های کره ای
    - وجود زیرساخت های خطوط لوله گاز طبیعی در سراسر کشور
    - تمایل سیاسی به تجدید نظر در قوانین موجود
    - انگیزش های مالیاتی و دیگر محرک های مالی و ابزارها برای تشویق در مورد خرید اتوبوس های جدید و ساخت جایگاه های سوختگیری.
    
    CNG در چند کشور آسیایی
    در کشورهای آسیایی از جمله بنگلادش، چین، هند، اندونزی، مالزی، پاکستان، فیلیپین و ویتنام، برنامه هایی برای گاز سوز کردن خودروها به اجرا گذاشته شده است.
    توجه بیشتر این کشورها به آثار زیست محیطی ناشی از آلودگی هوا، وابستگی هر چه بیشتر این کشورها به واردات سوختهای معمول از جمله بنزین و گازوییل و همچنین افزایش فشار هر چه بیشتر سازمانها و گروههای طرفدار محیط زیست مبنی بر استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت پاکیزه و تمیز از جمله موارد اجرا شده در این کشورهاست. البته باید توجه داشت استفاده از گاز طبیعی CNG در بخش حمل و نقل در آخرین مرحله قرار دارد و اصولاً کشورهایی در گاز سوز کردن خودروها موفق تر هستند که ابتدا در صنایع کوچک و سایر کاربردها گاز طبیعی را به کار گرفته باشند.
    
    انواع گازهای طبیعی
    در اینجا با توجه به روند گازسوز شدن اتومبیلها در سطح جهان به تشریح انواع هیدروکربورهای گاز طبیعی می پردازیم که به عنوان سوخت در خودروها قابل استفاده اند.
    گاز طبیعی مایع (LNG) : این نوع گاز طبیعی که به طور عمده از متان تشکیل شده و در دمای161- درجه سانتیگراد در فشار اتمسفر به مایع تبدیل می شود، گازی است با سوخت پاک، ارزان و فراوان و تا دهها سال آینده بخشی از سوخت اتومبیلها را تامین می کند.
    مشکل اصلی این سوخت، شیوه ذخیره سازی آن در خودرو است. چون در حال حاضر تکنولوژی ذخیره سازی در دمای پایین هنوز تا تکامل و دستیابی به جنبه های اقتصادی لازم زمان بیشتری نیاز دارد و به همین دلیل تعداد خودروهای با سوخت LNG ، در سطح دنیا محدود است.
    
    گاز مایع (LPG) : این گاز مایع از پروپان و بوتان تشکیل شده که همان گازی است که در سیلندر نگهداری می شود و در منازل مورد استفاده قرار می گیرد.
    LPG از نظر تکنولوژی مورد نیاز برای سوخت در خودرو کاملاً بدون مشکل است و تکنولوژی لازم با قیمت مناسب قابل دستیابی است. علاوه بر این گاز LPG مزایای زیست محیطی بسیار چشمگیری دارد. اما علی رغم مزایای زیست محیطی و تکامل تکنولوژیک، محدودیت عرضه این سوخت در جهان و نیازمندی به تاسیسات زیربنایی خاص برای سوخت گیری، آینده بکارگیری LPG را در سطح دنیا محدود می کند.
    
    گاز طبیعی فشرده (CNG) : در این سیستم، گاز طبیعی به شکل فشرده شده و با فشار بالا در حدود220 اتمسفر ذخیره می شود.
    فشار بالای ذخیره سازی ایجاب می کند که شکل مخزن به صورت استوانه ای باشد. شکل استوانه ای مخزن گاز احتمال قرار دادن آن را در محل باک بنزین ناممکن می سازد. بنابراین در مورد خودروهای سواری معمولاً فضای در دسترس برای این منظور، محدود به بخشی از فضای صندوق عقب خودرو است. به طور معمول بیشترین حجمی که برای مخزن گاز با توجه به محدودیت در یک خودروی سواری4 درب (سدان) می توان دست یافت در نمونه های ساخته شده حدود80 لیتر است. با چنین حجمی بیشترین مسافت طی شده توسط خودرو می تواند حدود250 کیلومتر باشد.
    در حمل و نقل عمومی، مانند اتوبوس های شهری، سوخت CNG
    می تواند سوخت بسیار مناسبی باشد. مثلاً در اتوبوسها می توان از سقف آنها بعنوان مخزن گاز طبیعی فشرده شده استفاده کرد. در این صورت شکل محدودیت مسافت طی شده وجود نخواهد داشت. این امر موجب شده است که در سال های اخیر بکارگیری سوخت CNG در اتوبوسهای شهری که از موتور دیزل بهره می گیرند به طور قابل توجهی رشد کند.
    منبع: فصلنامه شماره2 بررسی های اقتصادی انرژی
    


  نظرات شما  ( )

نویسنده مطالب زیر:   میرزایی  

عنوان متن حفظ محیط زیست از تیررس آلودگی روانکارها سه شنبه 85 خرداد 23  ساعت 10:8 عصر


بی شک ارتقای کنترل آلودگی های محیط زیست هم برای شرکت های تولید کننده روانکارها و هم برای مصرف کنندگان نهایی، یک موضوع بسیار مهم است.
    آموزش، فیلتراسیون، نمونه گیری و آزمایش، حمل و انبارداری صحیح از جمله موارد بسیار مهمی هستند که می توان به آنها اشاره کرد. هم چنین شناخت بهتر ماشین آلات و رفع اشکال از آنها قبل از اینکه محیط را آلوده کند بخش مهم دیگری است. طبق آمار به دست آمده37 درصد از عوامل آلوده کننده محیط زیست را گرد و غبار و مواد معلق در فضا تشکیل می دهند. بر همین اساس24 درصد از این عوامل به آب،9 درصد به قطعات و ذرات خورده شده،7 درصد به زنگ زدگی،5 درصد به مواد شیمیایی،5 درصد به هوای آلوده و بخارات مربوط می شود. هم چنین عوامل بیولوژیکی،5 درصد از این عوامل را به خود اختصاص می دهند و8 درصد باقی مانده عوامل آلوده کننده محیط زیست به سایر موارد تعلق دارد.
    حال این سئوال مطرح می شود که شما با انتخاب چه روشی آلودگی های روانکارها را در محیط زیست کاهش داده اید؟ در تحقیقی که بر مبنای همین سئوال صورت گرفت بسیاری از استفاده کنندگان روانکارها در صنایع تولیدی و خدماتی به این سئوال و روش بکار گرفته و انتخابی خود پاسخ گفته اند.
    در این گفتار به بررسی پاسخ های دریافت شده ای خواهیم پرداخت که می تواند بیانگر راهکارهای موثر در حفاظت از محیط زیست باشد.
    مدیر خط تولید: من از روغن های دنده، هیدرولیک و گریس های پایه لیتیم استفاده می کنم. تکنیک فنی به کار برده شده در این روش استفاده از یک سیستم فیلتراسیون متحرک است. در این روش، در ورودی و خروجی خطوط روغن های هیدرولیک فیتینگ هایی را تعبیه کرده و در زمان های برنامه ریزی شده، روغن ها را فیلتراسیون می کنند. در نهایت ذرات خورده شده و آلودگی های روغن گرفته می شود.
    - ما همیشه کاسه نمدها و قطعات آب ندی را از بهترین نوع انتخاب کرده و دائماً آنها را از نظر کارکرد و نشتی کنترل می کنیم. در ضمن تغذیه ورودی هوا به سیستم ها، از منبع مطمئن غیر آلوده انتخاب شده و فیلترها در زمان های لازم تمیز و در صورت لزوم با نو تعویض می شود.
    مهندس ارشد خط ماشین کاری: ما از روش آلوده زدایی الکترواستاتیک به وسیله سیستم تعبیه شده در خط تولید برای روغن های هیدرولیک استفاده می کنیم.
    - استفاده از سیستم فیلتراسیون گریز از مرکز سرعت بالا روش مناسب و موثری برای گرفتن آلودگی های روغن های مورد استفاده در ماشین کاری است.
    کارشناس یک شرکت آموزشی: در تدریسِ نحوه استفاده از روانکارها، کاربرد سیستم فیلتراسیون و آبگیر تحت خلاء متحرک را برای سیستم ها به کار می بریم. هم چنین، فیلتر کردن روانکارها قبل از کاربرد و به کارگیری شیرهای تنفسی مطمئن در مخازن به منظور کنترل ورود رطوبت را آموزش می دهیم. دقت در انبار داری روانکارها نیز بسیار مهم است.
    مهندس کنترل سیستم ها: فیلتر شیرهای تنفسی جعبه دنده ها را در مکان هایی که گرد و غبار زیاد وجود دارد با نوع میکروی آن تعویض کرده ایم. هم چنین در مکان هایی که رطوبت وجود دارد از شیرهای تنفسی نوع کاملاً بسته استفاده می کنیم.
    در ضمن کلیه مخازن تغذیه روباز روانکاران را با نوع در بسته تعویض کرده و آنها را علامت گذاری کرده ایم. هم چنین محل نمونه گیری را طوری انتخاب کرده ایم که آلایندها وارد آن نشود.
    کارشناس یک شرکت مشاوره کنترل آلودگی: در مسیر تخلیه روغن بالک به مخازن خود از فیلتر استفاده می کنیم. هم چنین در زمان انتقال به مخازن کوچک تر و مخازن ماشین آلات همین عمل تکرار می شود. علاوه بر این برای جلوگیری از ورود آب و گرد و غبار به آنها از شیرهای تنفسی مخصوص استفاده می کنیم. بسیاری از نمونه های روغن نشان دهنده وجود ذرات مختلف است. برای این منظور از سیستم های فیلتراسیون متحرک استفاده می شود. کنترل دائمی سیستم ها از نظر حرارت غیر عادی، نشتی خطوط و بست و فلنج ها، استفاده از روغن های غلط از جمله موارد دیگری است که می تواند به رفع آلودگی ها کمک شایانی کند.
    - این کارشناس توصیه می کند، مطمئن شوید که محل نگهداری روغن ها از نقاط آلوده کننده فاصله کافی داشته و سیستم های گرمایش و تنفسی مخازن خوب عمل کنند. پیشنهاد می شود که به صورت برنامه ریزی شده و به منظور اطمینان از عدم آلودگی، از روغن ها به طور مرتب نمونه گیری شود. گریس پمپ ها می بایست دارای روکش بوده و در کمدهای دربسته از آنها نگهداری شود.
    - با بهبود شیرهای تنفسی پرس کربن2750 تنی، رنگ روغن آن از تاریک به روشن تغییر می کند. هم چنین موجب کاهش دفعات تعویض فیلتر، استهلاک و نیاز به تعمیرات خواهد شد.
    متخصص تعمیرات پیشگیرانه در نیروگاه برق: برای اطمینان خاطر از وجود آلودگی و رطوبت از هر روغن دریافتی نمونه گیری و از نمونه ها آزمایش به عمل می آید. روغن های جدید در مخازن تمیز نگهداری شده و زمانی که روغن هنگام استفاده آلوده می شود از سیستم فیلتر پرس متحرک برای رفع آلودگی استفاده می کنیم.
    کنترل کننده خط تولید: یکی از منابع آلوده کننده رایج سرباز گذاردن بشکه های روغن در محیط کار است.
    - ما به طور مرتب از روغن های جعبه دنده های کاهنده نمونه گیری می کنیم. به جای تعویض روغن ها به صورت6 ماهه یا سالانه به نتیجه نمونه ها دقت کرده و در صورت نیاز آنها را تعویض می کنیم.
    - آموزش صحیح روانکاری توسط چند دستور العمل ساده انجام می شود. بیش از نیاز، گریس کاری نکرده و شلنگ ها را قبل از توسعه نشتی ترمیم می کنیم. هم چنین تا حد امکان از مواردی که با محیط زیست سازگاری دارند استفاده می شود.
    مهندس روانکار در خط تولید: برای کنترل عدم نشتی از مخازن دوجداره استفاده کرده و تا حد امکان از روغن های غیر پایه معدنی در سیستم ها مصرف می کنیم.
    مطلبی را که از نظر گذراندید گزارشی از پاسخ های مصرف کنندگان روانکارها و به کار گیران روش های ویژه برای کنترل آلودگی و بهبود شرایط محیط زیست است. شما نیز به عنوان متخصصان روانکاری می توانید با ارسال نظرات خود ما را در این بخش یاری دهید.


  نظرات شما  ( )

   1   2   3      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

مدیریت آلودگی هوای شهری
[عناوین آرشیوشده]


 

Powered by : پارسی بلاگ
Template Designed By : MehDJ